tisdag 15 september 2009

Coop MC - Home of the killers




Jag lyssnade på Big Moe´s födelsedagsscrewtape, Barre, som JB la upp härom dagen, och blev uppmärksam på en rappare som jag inte hört förut. Coop MC från Fort Worth i Texas, en kille som visade sig ha spelat in två mer eller mindre klassiska skivor med slapp och funkig sydstatsrap i mitten av 90-talet. Jag kan inte hitta någon som helst information om Coop MC eller vart han blev av, det enda som finns är den här inspirerade texten från hans andra skiva;

In the fall of 1996 the microphone was left open and thousands of MCs set sail for the rap industry. They came in search of an artist dream… to be the best.
One of them found it and developed a passion for instrumentals, money and power beyond his wildest dreams.
He was Orlando Priest. The world will know him by another name…COOP MC.

Därefter försvann han, vad det verkar, rakt in i fullständig obskyritet. Skivorna är i vilket fall Top Notch och Orlando Priest/Coop MC en klart underskattad rappare. Lyssna på ett par låtar eller sug ner båda skivorna på en gång.

Coop MC - Currency
Coop MC - Pretenders
Coop MC - Problems


Coop MC - Home of the killers (1994)
Coop MC - Currency (1996)

7 kommentarer:

JB sa...

Vet tyvärr inte så mycket mer om honom. Bara att Ernie G, han som gjorde beatsen åt One Gud Cide, även producerade åt Coop MC, i alla fall på Home of the killers. Kan tänka mig att dom hängde i samma studio i Forth Worth.
Verkligen underskattade skivor, skulle va intressant och se vad mer Ernie G har producerat, allt jag hört har varit tungt.

Space Hogg sa...

Verkar som att han producerade 811 & Ph.D.´s album One Shoot One Kill också.

http://deadly-grounds.blogspot.com/search?q=Ernie+G

Jägarn sa...

Jag gillar den här snubben skarpt! Ungefär som en jägarstek med färsk dansk fläskfilé, runtgrötad i cremé-fraïche stekt i färska kantareller... serverad till färsk pasta kryddat med aningen rosmarin. Fantastique! Trés magnifique!

JB sa...

Ahh just d, den skivan e soft också. Verkar som det mesta han rör vid blir bra.

hugowittorf sa...

Fan vad sugen jag blir på att ta reda på massa mer om Coop MC nu! Kanske går att få tag på Ernie G på nåt sätt, ska leta efter hans twitter..

Jag vet att Ernie G har producerat "Versatile "Verse The World"", som jag inte hört än tyvärr.. Ernie verkar uppskatta fans som diggar hans äldre musik, han gav mig bl a lite klarhet i viket one gud cide omslag som gällde..

"Info, the 1st pic was used the the "Keep It Crunk" cd single. The second pic is the actual cover for "Contradictions" and the 3rd was a Pen & Pixel cover that supposedly never saw light of day."

http://goodolelove.blogspot.com/2007/08/one-gud-cide-contradictions-scarred-for.html

Janne sa...

..whatup wit Ernie G tho?
one of my all time favroite producers!! The stuff he did with Twisted, One Gud Cide and Coop MC is all classic shit!! Sooo damn smooth..He is still around, but he really doesnt do much rap..He does alot of NeoSoul and stuff and tours the world with some band that he is in..

XANDRiA/S.U.C.JUNKiiE sa...

i love his song hangin at 2.i came across it on youtube when someone had mistakenly labeled it as esg's anticipation.