måndag 10 november 2008

Kings of the City















Jag har en väldigt skeptisk hållning till västindiska artister på den amerikanska hiphop/ r&b-scenen. Inte för att jag ogillar västindisk musik utan snarare för att jag vill ha min dancehall hardcore och ren från amerikanska influenser. Korsbefruktningen är bara obehaglig. Det är faktiskt mer ok för mig när rappare toastar på fakepatois än när västindiska artister anpassar sig efter amerikanska beats. Det finns undantag naturligtis, Sean Kingston kan vara skön på sitt lite barnsliga sätt och kanadensaren Voyce Alexander kommer undan med sin dialekt för det mesta. Akons artister Rock City och Kardinal Official har jag däremot aldrig gillat.

Det är därför lite frustrerande för mig att Rock City nu gjort en låt med två av mina favoritrappare som fastnat totalt. Ibland blir det så där, man fortsätter repeata låtar som man egentligen inte tycker är särskilt bra. Jag låter den ligga uppe här tills jag tröttnar på den. Den är i alla fall inte fri från shouts...

Rock City ft. Rich Boy & Bun B - King of the City

Till Rock Citys försvar måste jag tillägga att de har kämpat i evigheter med sin musik. Ända sen de var små kids på St: Thomas och sen en massa år som artister och låtskrivare i Miami och Atlanta. De har hängt med Akon sen tiden innan han slog igenom stort men är ändå några av Konvicts artister som han sovit hårdast på.
Mixtapet "Put the f*ckin album out" har legat uppe någon månad och deras album "Wake the neighbors" är planerat till sommaren 2009.

1 kommentar:

Birdseed sa...

Det borde finnas förutsättningar för mer bättre integration nu när R&B-världen verkar ha pippi på att använda dancehallrytmer i musiken. e.g. t.o.m.