tisdag 8 september 2009

I Ain´t Takin No Loss




















OG Avery, Big Pokey, & Lil C - I Aint Takin No Loss

Jag sitter och lyssnar igenom lite nya mixtapes i väntan på att Boosies skiva ska dyka upp. Här är ett från förra veckan som jag kan rekommendera. Det är den klassiska Screwed Up Click-rapparen Big Pokey som slagit sig ihop med ett par andra lokala förmågor. Bla Lil C, en ung rappare från norra Houston som gjort sig ett namn de senaste åren genom en rad spektakulära samarbeten med flera av Houstons tyngsta raplegender. En sådan är alltså Big Pokey som hängt med sedan början av 90-talet och spottat ur sig timmar av klassiskt tjock och släpig freestylerap i Dj Screws spartanska tegelbostad. En av originalmedlemmarna som varit med och flåsat något på i stort sätt varenda klassisk skiva som gruppen och dess affilierade grannar runt omkring södra Houston släppte under guldåren i slutet av 90-talet. Nu är Pokey kanske inte den från clicken som man fastnar för först men han är av det rätta virket i stil med Big Steve och Fat Pat och till skillnad från dem så är han fortfarande vid liv, även om det inte uppmärksammas så ofta nuförtiden. Han låter lite trött bitvis men det har han å andra sidan alltid gjort och där fungerar den unge och vitale Lil C som ett fint komplement. Dessutom gästas skivan av Lil Keke, Z-RO och ett helt gäng andra mer och mindre klassiska rappare från Houston. Gillar man den grejen så är det värt att göra lite plats för den här skivan bland alla Gucci och OJ da Juiceman-tapes som breder ut sig på disken.

Här är dessutom en gammal klassiker med Pokey och de andra för den som missat alltihop.

Big Pokey feat Mr. 3-2, Lil Keke & Big Moe - Ball N Parlay

2 kommentarer:

JB sa...

Tungt mixtape! Bästa jag hört från Pokey på väldigt länge. One Time 4 Yo Mind var helgens jam!

Space Hogg sa...

Eller hur, jag var också glatt överraskad. Jag ska skicka den där samlingen med SUC-låtar, du kan säkert komplettera med en del misstänker jag.